Muziekuitgeverij Delano is een uit de hand gelopen project van Frank Bergman. Zo'n beetje alles wat hij ooit op tape heeft opgenomen moet er aan geloven.

Dit heeft voorlopig een zeer beluisterenswaardige CD-reeks opgeleverd, waarvan de onverwachte opnames natuurlijk weer het leukst zijn. Hieronder de Delano Catalogus tot nu toe.



The Dustbin is een vervolg op de Dustbin Rockband, die weer voortkwam uit Goof.

Goof is negentienvijf, zesenzeventig opgericht. De bezetting was: Tom Bergman: eerst gitaar, later basgitaar, Rien Schaap: gitaar, Peter Romeijn: Drums, Maarten van de Graaf: eerst basgitaar, later zang.

Toen Frank Bergman op gitaar de gelederen kwam versterken, werd de naam veranderd in ''Dustbin Rockband''. In deze formatie is ook opgetreden door deze band, waarvan de gemiddelde leeftijd aardig onder de twintig lag...

In 1977 vervangt Jan van Velzen zanger Maarten, en wordt de naam van de band afgekort tot ''The Dustbin''. Er wordt opgetreden met deze band o.a. op een schoolfeest op het Schiedamse 'sGravenlant, in het Rotterdamse Heavy en in het Rotterdamse Chillup.




De foto's hierboven laten v.l.n.r. het eerste optreden van de Dustbin Rockband,
een bandfoto op het Bachplein in Schiedam, waar de Dustbin Rockband oefende in een kelderbox,
nog een bandfoto op het Bachplein, samen met Hans van der Most, indertijd nauw betrokken bij de band
en als laatste een foto gemaakt door Maie Bot van het laatste optreden van the Dustbin.

Als je deze thumbnails aanklikt, krijg je een grotere afbeelding.

Insiders beweren dat de Dustbin toch zeker één van de eerste Nederlandse punkbands is geweest, met een start nog voor het eerste optreden van de Pistols in Nederland.

Deze voor-Slachthuiselijke band gaat na het uiteenvallen met Jan, Frank, Rien, Maarten weer terug op bas en Henk Hekkema op drums, door als Slaughterhouse Five.
Rocking Paranoia
terug






Franklin Bergman is de man die schuil gaat achter de Delano producties. Deze Delano-CD bevat solowerk van Frank, thuis opgenomen op cassetterecorder en later, op reel tape, en laat soundscapes horen van met zorg gekozen geluiden.

Eén popliedje staat er op het album: het door Elvis Presley bekend geworden ''Heartbreak Hotel''. Dit nummer is echter zo bewerkt, dat het uitstekend op deze schijf thuishoort.
Delano in person
terug






Frolics is eigenlijk 'Franklin Bergman - part two'

Na de eerdere sessies wordt hier de techniek naar een hoger plan getild: de toevoeging van een sequencer-keyboard.

De strakke sounds van digitale drums zijn gemixed met zang (van niet alleen Franklin maar ook van o.a. dochter Franka), gitaar en andere geluiden.
                 Frolics
           Franklin Bergman
Home Recordings 1990 - 1995
Deze CD met 9 liedjes ligt vaak wel heel erg goed in het gehoor. En moet vooral niet worden beluisterd door mensen die hangen aan een slecht humeur.

Een reis tussen 'bah, wat lekker' en 'dit is wel héél erg leuk'.... die eindigd en: weer begint met..... muziek. Een vergelijking met solo-werk van Damned-lid Sensible is al gauw gemaakt:

General Nonsense.....


Maar wel léuke onzin....

Dus: waar blijft 'Franklin Bergman - part three..'?


terug






The Imposters bestonden in 1984 naast de zwaar Slachthuis gerelateerde Frank Bergman op gitaar en Jan van Velzen op basgitaar uit Rini van Willigen op zang en Ben Lanser op drums.

De band heeft maar heel kort bestaan, is eigenlijk de oefenruimte van STROEF (STichting Rotterdamse Oefenruimtes) aan de Boompjeskade in Rotterdam niet uit gekomen, maar gelukkig zijn er nu opnames boven water gekomen.

De band speelt hierop covers als ''I Need You'', ''High Time Baby'' en ''Good Good Lovin'n''. De Imposters waren zeker van de grond gekomen in Rotterdam en omstreken, als Het Leven daar niet een stokje voor gestoken had:

ziekte en andere beslommeringen drongen de Imposters naar de achtergrond. Helaas. Maar gelukkig zijn er nog deze ruwe, rauwe opnames....
The Imposters
terug






SLAUGHTERHOUSE 5 stond er in 1981 op het hoesje van de single. Met rode inkt, gestempeld op zwart / wit. Deze Delano-CD 10 ziet er precies zo uit.

Deze CD laat ge-remasterde versies horen van de drie nummers van de orginele single-EP: 'You might as well live', 'Hee, daar heb je de M.E.' en '(for that's) The real cop', met nog twee live-bonus tracks 'Welcome to this country' en 'Medium world'.
You might as well
         LIVE
Het belangrijkste van deze uitgave van Delano-CD's is voor veel mensen ongetwijfeld het op CD bereikbaar maken van het ijzer- ijzer- en ijzersterke nummer 'You might as well live'.

De simpele maar o-zo doeltreffende akkoordenreeks en zanglijn zijn geschreven door zanger-bassist Maarten van de Graaf.

De tekst, een gedicht over overleven, is van dichter Dorothy Parker, geschreven in de jaren twintig van de vorige eeuw. Maarten van de Graaf, gitarist Frank Bergman en drummer Reno de Bruin zetten het liedje neer als een gebouw.

En aan dit gebouw is dan nog meegemetseld door Frits van Mourik en John Havermans, die produceerde en opnamen op vier sporen.

Al is het een schande, dat dit nummer nooit een gigantische hit is geworden, er is nog hoop: 'You might as well live' is één van de meest gecoverde liedjes binnen 't Slachthuis.

En, het is ook nooit goed, met dit hele verhaal doen we natuurlijk de rèst van deze tiende Delano-CD weer verschrikkelijk te kort....! Luister bijvoorbeeld eens naar de live-nummers, opgenomen tijdens New Pop in 1981....!

terug






Plestic Man trok begin jaren tachtig de lijn Goof - Dustbin - Slaughterhause Five door. De bandleden van Plestic Man hebben allemaal in één van deze bands gezeten, sommigen zelfs in allemaal.

De band bestond in eerste instantie uit: Frank Bergman, gitaar en zang, Jan van Velzen: bas en zang, Rien Schaap: gitaar en Reno de Bruin: drums.

In deze bezetting wordt de eerste demo, ''Party Poppers by Plestic Man'' in de studio opgenomen. een demo die stond als een huis. Een kruising tussen Maximum Rythm 'n' Blues en heuse Pop.

Een leuk maar onzinnig weetje is dat de hieronder getoonde uitgave Delano 1, op cassette is uitgepracht als FTC1, op het vermaarde Foppytrotsk-label...




Als Rien Schaap vertrekt en Maarten van de Graaf, gitaar en zang, in de band komt en tussendoor ook nog Nils Mekel heel kort dwarsfluit en iets van toetsen speelt bij Plestic Man, worden de bakens verzet en nieuwe bronnen aangeboord. Een opnameproject in STROEF, de STichting Rotterdamse OEFenruimte, aan de Boompjeskade in Rotterdam, dient zich aan...

De band bestaat tijdens deze opnames in 1986 uit Frank Bergman, Jan van Velzen en Maarten van de Graaf.

Reno de bruin drumt als het zo uit komt en zijn vervanger bij repetities en enkele optredens is Vozels-drummer Nils Mekel. Op de ''Black Wire'' echter, doet Frank al het drumwerk.

De opnames zijn gemaakt op stereorecorders. Terwijl de ene recorder eerder opgenomen partijen afspeelt, neemt een andere recorder op terwijl nieuwe partijen met de eerdere opnames worden meegespeeld of gezongen...

Een opname techniek die heel simpel líjkt, maar in de praktijk een hoog ''boldly go where no man has gone before'' gehalte heeft.

Het resultaat van deze opnamesessies, voluit ''Watch out for the Black Wire'' is garage-maximum-rhythm & Blues. Elf covers en drie eigen liedjes staan op dit complete album.

Als bonustrack bovendien een live-versie van ''You might as well live'', dat ooit door Maarten op een gedicht van Dorothy Parker geschreven is voor S5, die het ook op single liet persen. Hier wordt ''You might as well live'' door Plestic Man neergezet. Meer recent is het door zowel Smurfbrain als HetKees opgenomen... Dat moet wel een goed liedje zijn...

Juni 2005 was de re-release van de ''Black Wire'' van Plestic Men. Deze Delano 8-CD is trouwens eerder uitgebracht als ftc002 cassette-tape.

terug






Smurfbrain is een soort van voortzetting van de Vozels. In eerste instantie met Frank Bergman op Gitaar, Maarten van de Graaf zang, Ronald van Oudheusden op bas en Nils Mekel op drums.

Op een ontbrekende Bram Keyzer na is dit de line-up van de Vozels. De muziek heeft echter bar weinig te maken met de punk/post-punk van deze begin jaren-80 band.
Smurfbrain

Live op het huwelijk van een Smurfbrain...
De feel van Smurfbrain is veel meer Rhythm 'n' Blues. Als Ronald de band verlaat om zich in Denemarken te vestigen, wordt hij vervangen door Tom Bergman, ex-Goof en ex-Dustbin bassist.



v.l.n.r: Nils, Tom, Tom en Frank, Frank en Maarten.
Als je deze Smurfbrain-at-the-wedding thumbnails aanklikt, krijg je een grotere afbeelding.
Na enige omzwervingen komt Smurfbrain in 't Slachthuis terecht. In de studio van 't Slachthuis wordt de CD ''Mi Casa Su Casa'' opgenomen. Hierop staat o.a. een uitvoering van de oude single van S5, ''You might as well live''.

Een tweede CD wordt live opgenomen tijdens de presentatie van ''Casa''. Met gastmuzikanten Jacq de Haas op percussie en René Westerveld op toetsen wordt de ''Casa'' intergraal nagespeeld. Deze live CD krijgt de toepasselijke naam ''Casa Live''.

Door buiten-Smurfbrainelijke muzikale beslommeringen, staat Smurfbrain anno-nu op een laag pitje, maar heeft nog wel een eigen internetpagina...

terug





HetKees is op deze elfde Delano-CD live te horen.

Want op het feestje voor het 25 jarig bestaan van Muziekkollektief 't Slachthuis was naast Radio Rijnmond-reporter Roland Vonk ook Delano aanwezig, voor het vastleggen van de muziek van de band HetKees, voor de gelegenheid omgedoopt tot ''FeesKees''.

De basis van de feestband bestond uit zanger Jago Vis, Eric Prenger en Nils Mekel op gitaar, Jacqueline de Haas op basgitaar en Frank Bergman op drums

Vele nummers werden mee-uitgevoerd door gastmuzikanten.

Jolie Hakkert zong en speelde gitaar bij de cover 'Silver Machine', Maarten van de Graaf zong onder andere zijn 'You might as well Live' en Jan van Velzen zong zijn twee classics 'Baby, you're driving me Crazy' en 'Life is Great'.

Ook Jan van 't Hof deed een duit in het zakje met zijn uitvoering van de cover 'Condition' en zijn eigen wereldcompositie 'Wild Nights'. Dit laatste liedje werd bovendien gezongen door Rens Steenbergen.

Last-but-not-least was er bij het grootste gedeelte van de nummers en bij het spelen van de S5 klassieker 'Héé, daar heb je de M.E.' in het bijzonder, de contributie op gitaar door Jesse Keijzer en op zang door Hank de Groot.

Deze Delano-CD is een mooi document over een mooi feest van een mooie vereniging.


terug




The Sons of the Y.C., het vervolg op de Yompin' Cockroaches, was op meerdere manieren verbonden aan 't Slachthuis.

Door drummer Frank Bergman, al vaker aktief in 't Slachthuis, maar ook door een reeks optredens samen met Slachthuisband de Ramjets.




Van links naar rechts: de Sons of the Yomping Cockroaches.




De Sons of the Y.C.-maatjes van de Ramjets.
Samen speelden zij veelvuldig, op the Night of the Nutrock.
Links een héél vroeg optreden van de band, rechts een promotiefoto.

Als je deze thumbnails aanklikt, krijg je een grotere afbeelding.


Maakten de Ramjets Pret-a-Billy, de Y.C. maakten muziek die uitermate Rock en Roll was, en zich graag in het hoekje van de Psychobilly liet drukken.

Samen met Drs. Veldthuyzen, alter ego van Jan van Velzen, verzorgden de twee bands de ''Night of the Nutrock'', waar live door de Ramjets en de Sons of the Y.C. en tussen de bedrijven door van de plaat door diskjockey Veldthuyzen, de hele avond Rock 'n' Roll te horen was.

The Sons of the Y.C. bestonden uit: Ron (Huisman) Roteb op zang en gitaar, Ronald (Branie) van Oudheusden op basgitaar en eerder genoemde Frank (Delano) Bergman op drums.

Van sommige bands verbaasd het je dat ze niet doorbreken. Dit is er zo één.
Yompin'!!!



Een Sons of the Y.C. banner, van een meter of zes breed...
regelmatig te zien op de Night of the Nutrock...

Cockroaches!!!

De banner is gemaakt door Marlène de Groot
naar een ontwerp van Frank Bergman.


terug


























- home - - allmost lost - - flyer - - gastenboek - - geschiedenis - - geschiedenis-festivals -
- het archief - - leftovers - - more leftovers - - links - - nu - - popoverleg - - unauthorized -